Thursday, December 06, 2007

THE NATIONAL GALLERY LONDON

finally... The Fragmented goes online, This January 2008. guys please drop me your comments. My new docu 'The Pathfinders' will be posted soon

http://www.nationalgallery.org.uk/collection/transcriptions/film/thefragmented/default.htm

titleF3A

The broken frame


thefragpic14A

The space in between


thefragpic13A

A mirrored image


thefragpic9A

The conflict


thefragpic7A

The pondering


thefragpic3A

The lights


thefragpic2A

The framing


thefragpic17A

The capture

23 comments:

Anonymous said...

nie en kamal awak tu buat filem kaa poem, kenapa nie filem kau sedih yaamat buat laa cerita burung kaa rama2 kaa, bunga kaa, tapi apa2pun kamal aku tahu kau, malaysia boleh docu kau camna bila boleh tengok?

maberik said...

good stuff!

Anonymous said...

hi i'm a friend of your friend of yours. I have seen your film tak nak masuk festival? your doc they said touch on sufism ada related to sheikh nazim??? how was it??? when is the preview? where??

Anonymous said...

ni ahli tarekat hassan muthalib ka?

Unknown said...

jan - gua buat film layan kepala jer... ramai yg cakap gua dah mellow tapi tu laa life dah branak pinak benda tu yg pengaruh aku dari surreal ke drama.. sesaja jer nak cuba.. amacam ada berjaya kaa?... baru nie MIKE LEIGH tengok docu aku berkerut dahi dia... pastu ada panel nie bangun otai international cinema bercakap pasal wahabi dlm docu aku... kelakar laa jugak

anon 1 - thanks,

maberik - good stuff 2 u too...

anon 2 - hi a friend of my friend thanks fer your comments, masuk fest... saya nie kecik lagi banyak kena blajar... my docu cerita pasal silat di london dari perspective life... haaa senanag cakap cam 'HERO' + 'BARTON FINK' macam bagus.. sufi pada background jer.. shoot kat majid tarekat nasyabandi.. ya sheikh nazim di london... docu tu dah siap... cerita kosong jer.. nanti saya upload

anom 3 - en hassan tu ada tarekat kaa?... setahu saya dia tarekat the little cinema - cinema baru m'sia hahahah... dia tu otai.. kami pernah krja sekali dolu2 zaman angst saya.. banyak blajar dari dia hebat orgnya. as for myself tak bertarikat pun... malu cakap masih hampeh...

Mohd Nadzrin Wahab said...

Assalamualaikum,

A lovely piece of work. Thank you for your comment on my blog. We have moved to http://silat-melayu.blogspot.com

We would love to know more about your silat documentary, if you'll let us.

Please, do keep in touch. Contact me at webmaster[at]silatmelayu.com

Wassalam,

Anonymous said...

akunyer komen tadi tak masuk ka? penat jer taip..

Anonymous said...

mohd nazrin wahab - boleh shares tak kisah.. i will give u the link. It is a story about a greekman who r looking for a reason in life... he then found silat.. and trough silat he found peace

anon - ada taip kaa... tah tak pernahpun edit benda nie... taip laa lagi

kamal sabran said...

wah wah wah aku dah tengok film ko tu walaupun aku tunggu punya lama nak load ...maklum la aku guna dial up intrnet connection kakaka. anyway, good job bro! gua rasa tersentuh dengan lu punya film. masyuk la. bagi aku sumber inspirasi gitu. wah tahniah beb! *
*usm dah suruh aku cari tempat la. aku baru je habis MA aku. ada tempat nak rekemen ke?

Anonymous said...

kamal datang london akupun pHD kat sini jugak kat sini kita boleh tengok wayang free.. filem minda kamal..mmmphghh.. syurga... kat sini syurga utk kita berkaraya... aku tengah carik kaki... amacam boleh lawan gilbert n george.... kamal n kamal cantikk

5th_E Taib said...

Salam.

Beautifully composed and narrated. Kudos!

MDM FARAH FAIZURA said...

adegan peluk perut

cukup mengesankan

mungkin bisa di youtube kan

:-)

zafi said...

wah wah wah
bro im still in kl... end of jan or in Feb baru gi london balik...
tarik2 abg kamal sorang lagik pi london... jom2... :P

Pyanhabib said...

bede kamal,
gua dah tengok fragmented,
dok layan elok-elok, habeeh!
sekian adanya, ha!
(meh, balik tanah melayu, bikin filim!)

Tok Rimau said...

Aku jenis tak sabar. Filem kau akan buat aku tidur. Don't blame yourself, aku yg buta seni.

Orang lain buat filem seni, halus. Aku suka buat filem kasar.

kamal sabran said...

kamal, tolong la advise aku sikit mcm mana nak pi school hang. kat sana ada tak phd dalam new media..tolong la gua. boleh kasi web site tak?

Anonymous said...

mal school aku takda phd... dia plak hardcore film saja.. video dianggap derharka.. takdak benda lain kecuali makan,tidur filem... haaa apa kata aku kasi kau link nie kau carik http://www.filmmaking.net/directory/filmschools/film_schools_browse.asp?country=United%20Kingdom&state=Greater%20London
dalam tu ada semua school gempaq tapi tak update..kena betoi2 check sebab new media n filem slalu satu department.. kau punya profile power... xda masalah punya.. kaloble dekat ngan aku laa baru rock..try laaa bila nak fly?

Anonymous said...

F.O.P thanks man... kita ble kawan nie... kau pandai budaya... itu hari aku nak buat filem pasal melayu... tapi aku kurang melayu... aku tgh buat satu skrip citer pasal budaya nanti kita kontek2 aaa

dingin... thanks..kau boleh tengok movie tu kat link kat atas... nak masuk you tube tapi kena korbankan kualiti, files dia kecik audio dia pun down tak berbaloi... nanti aku usahakan... tk sabar nak kasi org tengok docu baru The Pathfinders

Zafi bila nak dtg rumah makan2... haritu kitaorang gie layan kelab pecinta filem kat central nanti boleh laa join

pyan terima kaseih bade... nanti tengok gua punye pilem pasal org putih yg nak jadi melayu plak.. apakata..

Tok rimau... thanks for d comments...filam aku semuanya cam tu aa lembik, slow teramat sangat... apa yg kau tengok tu kira laju aaa :) tunggu docu aku plak... tengok org bukan melayu bersilat.. kira laju laa tapi.. slow jugak :)

Tok Rimau said...

Kamal,
IMHO, renungan kamera yang panjang boleh meningkatkan pertalian emosi khalayak dengan gambar. Pun begitu, berapa panjangkah dianggap terlalu panjang?

Terlalu cepat berubah macam Bourne Identity pun payah juga. Tidak sempat menikmati the visual feast. Mabuk bergerak audien.

Apa pun filem kamu ini sukses dalam menyampaikan statement dan plotnya. You do not tell but you show. Good. Perhaps, Jika kau berjaya cast, pelakon yang lebih power, mungkin filem ini bertambah lebih meyakinkan.

Dari segi cahaya pula, terlalu soft hampir ke ceria untuk mata aku. Konflik jiwa tidak diterjemah jelah dalam pengcahayaan. Tidak cukup gritty. Mmm mungkin iklim cuaca lokasi sebegitu.

Aku orang miskin. Main video je. Selamanya berdosa kat sekolah engkau agaknya.

Anonymous said...

Tok kau punya komen panjang...... best aku suka... sangat suka... poem kau nie dasat sampai aku nak jawab pun tak keruan (pinjam lirik dandut) kau tanya panjang take kaaa lenses... bagi aku semuanya ikut rasa director... selalunya dia ada maksud yg dia nak buat.. lebih tu dia hentam saja... dulu aku merapu long take yg teramat long kononya realist... sekarang aku dahberpada2 for lenses pun biar bermakna.. suka pada yg bg blur tapi biar bererti... bab plakon tuu salah director ... aku shoot semuani dlm satu hari siap 9-5 plakon aku otai ada yg pernah gi cannes pun... bab lighting plak mungkin kau betul.. tapi pilem aku niee based on painting. aku betapa depan painting tuu nak cari mood...painting tu alahai lembutnya.. sampai tahap romantiklaa tuu aku pun romantik sama bab filem tuu kau jgn salah paham... org2 sini dia hardcore skit... tapi org sini jugak yg shoot video walaupun filem tu mainan dia.. tengok filem MICHEAL MANN tuu shoot DV tuuuuu dgn bersebab jawapan bourne kaupun ada kat dia... aku nak kau komen DOCU aku nanti tunggu...

Thu said...

Hi Sir, Niyaz here, Hope you are fine. I saw "The Fragmented" and I love the way you have presented it. Love the way it started, and continued till I knew what was really going on. The soft moments and the lights really shows sad emotions through the whole movie.

Hope to see more.

Niyaz (xis108@hotmail.com)
MMD 12 / Saito College

Anonymous said...

haha my man Niyas,hows life...hows your musics... gimme your music link so I can hear them... who knows I can use it in my film... BTW no need to sir me anymore... we r buddies now

kamal

Anonymous said...

hi kamal,

what a graet piece. but 1 comment,
i dont like the part where the father put the plate and teddy on the stairs outside the house for the daughter.

that scene looks like, he's feeding a cat. LOL