Friday, January 04, 2008

SELAMAT HARI RAYA AND HAPPY NEW YEAR

DOCUMENTED, In search of reality.....I have found fantasy

This is not my new year resolution but just a note about my new production

I have heard a lot of people talking about reality in film!?....in what form of reality? even the medium itself is a fantasy. that is for sure.

I have started this production with a fantasy and then went out to capture the make belief reality. confusing? yes! I have been through a lot to discover this.

'TAK MELAYU HILANG DI LONDON' is what I am looking for but what I get is 'THE PATHFINDERS'.


pathclaper 1

This is a documentary about souls in search of a reason in life. A simple story i guess...

Some photographers take reality... and impose the domination of their own thought and spirit. Others come before reality more tenderly and a photograph to them is an instrument of love and revelation.
Ansel Adams



pathsufi

In feature films the director is God; in documentary films God is the director.
Alfred Hitchcock


luckily I have only one god to caters all... and M. Nasir sang it pretty well

Merahnya tekadmu
Mewarnakan kalam
Memancarkan wajah-wajah
Yang berupa-rupa dalam kesatuan

Menyanyilah.. la..la..la..
Bersajaklah.. la.. la..la..'

... and here is what it has becoming after fragmented now reveal the pathfinders....

whats next?....
I will be looking at one Jews family in black and white, from an eyes of a Jewish director through my viewfinder.

12 comments:

Anonymous said...

did you shoot that whirling dance in London? wow, is this done on a film stock or video? by the way good lighting, good job

Anonymous said...

berapa filem dah buat bang? tak der cerita lain? kenapa nak war2kan culture yahudi pulak dah habis melayunye?

Anonymous said...

observer yes! we shot that in london, interesting ya.. I was surprised at first when I came to the room full of this spinning tok alim, wait till you look at my cafeSUFIcino. as for the technicalwonders, I was bless with my crazy crew, You dont know what we have been through.

anon antara permintaan nabi sebelum wafat ialah kalifah Abu Bakar kena pergi beri makan pada seorang tua buta di market. dan dia adalah seorang yahudi yg sangat bencikan nabi... setiap maknusia tak kira apa bangsa tuhan tetap sayang... anon sayang saya?... next filem adalah filem ke 9 kalo video ada la 2-3 semenjak 1996

Anonymous said...

mal selamat hari raya haji, tahun baru org putih dan tahun baru org islam tu je lah babai

Anonymous said...

aku baru tgk lunye story...ok gak...aku suka color (mood) film
tu...cuma kalau aku, aku tak kan buat ianya straight forward...aku akan guna
byk simbol (cth spt cincin dlm balang ikan tu...)...rumah itu sendiri
kalau shoot dari jauh...dgn keadaan yg sunyi, tak kemas, gelap dan etc pun
dah boleh tunjukkan "disjointed"....sesuatu keadaan yg boleh
menunjukkan isi rumah itu sendiri tanpa perlu nak tunjuk xpression
orgnya...(mungkin sikit2 je kot)...aku rasa surat lebih cantik kalau di gantikan
ngan talipon tu....walaupun tak realistik penggunaannya masa ni...tapi
emosi lebih kot...kau pernah tgk film BARAN tak?...tak pun children of
heaven (sure lu dah tgk dulu2..) aku suka tang pak dia belikan
kasut...nampak sikit2 je tapi aku tiba2 gembira sbb aku (sgb audience) tau anak
dia dpt kasut baru sedangkan subjek film tu kasut (yelah film iran mostly
terror tang moral le...)...maksudnya mudah...walaupun ianya psl kasut
tp camna nak relate ngan simbol2 atau moral2 lain spy film tu jd b!
esar,
vocal dan dominent......jd...film yg pendek...tp kita boleh panjangkan
jika kita ada dua tiga perkara yg kene pikir dan lihat dlm satu2 masa.
maknanya film pendek tu sbb time short...tp content dia kene sama byk
dgn film panjang...heheheheheh aku sj yoyoan je mal...sesekali
sekala....heheh...tp aku mmg enjoy drama....tp tu komen iklas aku...tp aku
sebenarnya miss ngan benda2 tu lee.......arrrggghhh boring gile keje aku
niiii

yg benar
david teo

Anonymous said...

kita jumpa - tenkiu2... ingat.. mesti ingat

Tuan Din - terima kasih.. satu komen yg menarik... tenkiu

Tadi aku pergi Q n A 'NAKED' Mike Leigh.... cerita dia menarik... character dia best.. direction ganas... tapi topic dia aku tak brapa suka sangat... tapi ok aaaaa... dia tengah promote filem baru 'happy go lucky'... tak sabar nak tengok tu... tapi yg bestnya director gempaq pun kena hemtam dengan pengkirik2 kt bawah stage... dia cool jer.. dia jawab merendah diri tapi tajam dan pedas... aku yg dari awal angkat tangan slowly buat2 sikat sambut... pengang hidung... garu tengkuk.. pastu masuk dlm poket... diam

DIN said...

peh.. panjang komen wak radin...
gerek mala..gerek. typo pon cantek.

Anonymous said...

Din aku nak buat docu conceptual, dah boring dah relism2 nie tapi treatment aku kena bantai teruk... diorang tak nampak apa yg aku nampak... ke aku yg tak nampak!.. aku try laa jugak man..man laa... banyak benda falsampah (macambagus) aku layered tapi aku cuba sembunyi sampai ada org kata ini just a feel good movie dan ada org kata aku buat statement pasal wahabi.. biap pi la depa gaduh... krew aku happy gila walau... kami kena chobaan teruk main; character lari, pastu kena main2 pujuk2, kena tangkap kat airport gatwick bergaduh diorang nak rampas camera aku... kena halau kat embassy india... kena saman kat victoria... AATON camera zaman perang aku asyik rosak saja....

yg keluar nie cebisan jer... idea asal masih kat dada lagi tengah senak... nak kena release nie dlm apa juga bentuknya...

tu laa penangan docu... tapi aku rasa bole laaa walau tak seketul keluarnya... janji aku dah laksana janji aku kat loh mahfuz dulu... ni surat cinta pada kakasih ku

kamal yg merapu

Anonymous said...

Tuan Director, Satu permulaan yang baik, Aku suka cara kao olahkan short film nie walaupun tak sehebat aku punya corporate video..apa apa pun aku akan terus menyokong kao seperti aku menyokong usof haslam... buat film buat duit...:D

hafez
peminat bas
(nanti kao boleh belikan aku bas double deck yang terkini di London) Stagecoach, Lonton United, Metrobus etc

Anonymous said...

Tan Sri hafez hahahahah corporate video nostalgia tu ... benda tu laa yg buat aku memberontak nak buat film... kesian client2 aku dulu.. terpaksa laa diorang layan kerenah koncept tah apa tah aku. aku buat guide concept jer... pastu on d way ke location kitorang selalu terberenti-berenti kesian crew.... jab nk tangkap gambar burung laa...pokok laaa... sungai laa... rama2 laaa ikan dlm pond depan pejabat mana2 pun aku hentam... janji konsept dah 2-3 tape baru sampai location baru nampak subject... tadi tuu baru cutaway.... gila2 ... tapi benda merapu ni laa yg buat client sayang aku

piz benda2 advertising nie dengan jiwa aku dah jauh

sekarang nie ku suka benda2 merapu ni laaa...yg aku layan.. benda2 merapu yg takder masa depan..

ko nak bus yer.. bustamam bin kebowo nak? bus seng hup mau? ticket dia besar telapak tangan

apa2 pun piz thanks jgn lupa nanti layan docu Pathfinders aku.. kasi komen ganaz2 aku nak tengok apa org nampak dlm karya hancur aku nie

Atok said...

salam,
dah lama tak jenguk sini. interesting project tu with the jewish family. 'pathfinders' tu dah siap ke or masih dlm proses?

Anonymous said...

waalaikumsalam

tok tu laa dah lama pegi mana? sibuk kaa pilihanraya nie? bila bole minum kopi? banyak benda nak sembang? pathfinders dah siap lama, tunggu laa nanti saya loadkan kesini... cerita jewish family tu baru habis shooting sengal badanpun belum hilang... saja booking camera zaman hitler bentuk macam kapal selam berat macam kereta kebal... kalau yg tahu arri blimb 2c kononnya nak aura black n white zaman dulu2. sekarang tengah buat script ingat nak balik m'sia shoot cerita pasal 'MALU' dan satu lagi nak shoot kt london tajuk 'HEALER'... healer nak mintak tlg org melayu london sebab cerita pasal orang melayu di london...sambungan pathfinders yg tak terkeluar cuba di keluarkan.... kalo turun london calling2 laaa nak dtg rumah pun boleh kt goodmayes atas kedai proton...patriotik habis